Πιθανόν να χρησιμοποιείτε τον Internet Explorer 6. Αυτό το πρόγραμμα περιήγησης έχει πλέον λήξει.
Για ασφαλέστερη, πιο αξιόπιστη πλοήγηση συνιστάται να αναβαθμίσετε τον browser σας σε ένα από αυτά τα προγράμματα περιήγησης:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και lifestyle

Εάν θέλετε να πάτε ένα βήμα παραπέρα και να αρχίσετε να προσθέτετε και άλλους φακούς στη συλλογή σας πέρα από τον φακό κιτ της Olympus PEN, τότε πρέπει να διαβάσετε αυτό το άρθρο. Πέρα από το γεγονός ότι θα κατανοήσετε τους ίδιους τους φακούς και θα λάβετε οδηγίες για την καταλληλότητα των φακών για κάθε περίπτωση, σε αυτό το άρθρο με τίτλο «Συμβουλές και κόλπα» θα βρείτε πολλές χρήσιμες πληροφορίες για να ξεκινήσετε με την τεράστια ποικιλία φακών Olympus, οι οποίοι είναι συμβατοί στο σύνολό τους με την Olympus PEN.

Τι σημαίνουν οι αριθμοί;
Ο πρώτος αριθμός στην άκρη του φακού σας, ο οποίος ακολουθείται από τη μονάδα μέτρησης mm, είναι η εστιακή απόσταση του φακού σας, π.χ. 45 mm ή 14-42 mm για τον φακό κιτ. Ουσιαστικά, αυτός ο αριθμός αποτελεί ένδειξη της γωνίας προβολής σας. Αν υπάρχει μόνο ένας αριθμός, τότε ο φακός έχει σταθερή εστιακή απόσταση και γι’ αυτό συχνά ονομάζεται φακός σταθερής εστιακής απόστασης (prime). Αν υπάρχουν δύο αριθμοί, πρόκειται για φακό zoom ο οποίος μπορεί να εναλλάσσει τις δύο εστιακές αποστάσεις είτε με το αυτόματο είτε με το χειροκίνητο zoom.

Γενικά, όσο μεγαλύτερη είναι η εστιακή απόσταση, τόσο μικρότερη είναι η γωνία προβολής και τόσο υψηλότερη η μεγέθυνση. Όσο μικρότερη είναι η εστιακή απόσταση, τόσο ευρύτερη είναι η γωνία προβολής και τόσο χαμηλότερη η μεγέθυνση. Οι τυπικοί φακοί είναι αυτοί που έχουν οπτικό πεδίο όσο το δυνατόν πιο κοντά στο ανθρώπινο μάτι, όπως για παράδειγμα ο φακός Olympus 25mm F1:8. Οι πιο ευρυγώνιοι φακοί έχουν οπτικό πεδίο ευρύτερο από αυτό που μπορεί να δει το ανθρώπινο μάτι, όπως για παράδειγμα ο φακός 17mm F1:8
Ο δεύτερος αριθμός στον φακό σας είναι το διάφραγμα. Το διάφραγμα αναφέρεται στο άνοιγμα του διαφράγματος του φακού μέσα από το οποίο περνά το φως, το οποίο ουσιαστικά είναι μια ρυθμιζόμενη οπή. Ο αριθμός εκφράζει το μέγεθος του μεγαλύτερου δυνατού διαφράγματος για αυτόν τον φακό, επομένως ο φακός 25 mm ή 17 mm μπορεί να φτάσει μέχρι F1.8. Για τον φακό κιτ 14-42 mm, το μεγαλύτερο δυνατό διάφραγμα αλλάζει με το zoom, επομένως το μεγαλύτερο διάφραγμα είναι F3.5 και, σε πλήρες zoom, είναι F5.6.



Γιατί με ορισμένους φακούς πρέπει να στέκομαι τόσο μακριά;
Το μεγαλύτερο ερώτημα που θέτουν συχνά οι φωτογράφοι όταν αρχίζουν να χρησιμοποιούν διαφορετικούς φακούς με την Olympus PEN είναι γιατί πρέπει να στέκονται τόσο μακριά. Συνήθως ο πρώτος φακός που προστίθεται στο κιτ της Olympus PEN είναι ο φακός 45 mm F1:8, ο οποίος έχει πολύ διαφορετικό οπτικό πεδίο σε σχέση με τον φακό κιτ 14-42 mm, γεγονός που μπορεί να προκαλεί αρκετή σύγχυση.
Επομένως, όπως ειπώθηκε παραπάνω, όσο μεγαλύτερη είναι η εστιακή απόσταση, τόσο μικρότερη είναι η γωνία προβολής και τόσο υψηλότερη η μεγέθυνση. Όσο μικρότερη είναι η εστιακή απόσταση, τόσο ευρύτερη είναι η γωνία προβολής και τόσο χαμηλότερη η μεγέθυνση. Αυτό σημαίνει ότι ο φακός κιτ 14-42 mm έχει πολύ ευρύτερο οπτικό πεδίο με μικρή μεγέθυνση, ενώ ο φακός 45 mm έχει πολύ μικρότερη γωνία προβολής και πολύ μεγαλύτερη μεγέθυνση.
Αν ρίξετε μια ματιά στο διάγραμμα θα διαπιστώσετε ότι ο φακός κιτ 14 mm καλύπτει πολύ μεγαλύτερο τμήμα του θέματος, ενώ ο φακός 45 mm απαθανατίζει μόνο ένα μικρό τμήμα του. Συνεπώς, για να καλύψετε το ίδιο τμήμα του θέματος με τον φακό 45 mm πρέπει να απομακρυνθείτε αρκετά.

Ορισμένα άλλα πράγματα που πρέπει να λάβετε υπόψη
• Να πειραματίζεστε πάντα με το διάφραγμα και με τη χρήση του φακού σε διαφορετική εστιακή απόσταση, καθώς η ρύθμιση του διαφράγματος μπορεί να επηρεάσει τη φωτογραφία σας σε μεγάλο βαθμό.
• Λάβετε υπόψη ότι ορισμένοι φακοί, όπως για παράδειγμα οι φακοί 17mm F1.8 και 12mm F2.0, έχουν δακτύλιο χειροκίνητης εστίασης που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για καλύτερο έλεγχο της εστίασης του φακού.
• Ορισμένοι φακοί M.Zuiko κυκλοφορούν μόνο με σώμα σε μαύρο χρώμα, π.χ. ο φακός 30mm F3.5.

Τον Νοέμβριο θα έχετε τη δυνατότητα να διαβάσετε το δεύτερο μέρος αυτού του άρθρου.

Συντάκτρια και φωτογράφος: Debs Stubbington

Αρχείο Φωτογραφιών

Η λήψη όλων των εικόνων πραγματοποιήθηκε με τον ακόλουθο εξοπλισμό